onsdag, juli 05, 2006

Torsdag 6 juli 2006

Eftersom jag skriver detta har jag uppenbarligen överlevt ytterligare en dag i försäkringsträsket. Jag brukar vara lite osäker på hur det står till egentligen när jag vaknar på morgnarna men som tur är blir jag alltid varse min hälsostatus så fort jag kommer innan för dörrarna på jobbet.

I bästa fall dröjer det hela tre minuter innan min samlade klientstock går till anfall med det ena befängda yrkandet efter det andra. Hade jag framfört en promille av dessa yrkanden i befintliga skick hade jag förmodligen fått sitta i stupstock med en dumstrut på huvudet utanför tingsrätten i stan. Vilket i och för sig kunde vara festligt. Vad vet jag.

I eftermiddag har jag tid hos frisören. Jag vet att vissa finner ett närmast absurdt nöje i att få trycka ned sina ändalykter i frissans gallonförsedda fåtölj. Men det gör inte jag. Försedda med allehanda pinoredskap och ett sadistiskt leende på läpparna sätter de saxarna i huvudet på en. Med mycket varierande resultat.

Jag är väl medveten om att jag kanske inte har den allra bästa av hårkvalitéer men det betyder inte att jag har ett hemligt önskemål om att framleva mina dagar som närmast skallig. Jag gillar hår. På huvudet.

Dessutom är jag allergisk mot gallon. Förmodligen något förträngt traumatiskt minne från koltålderns gallonförsedda dagar som gör sig påmint. Jag tycker mig även ana att jag hyser en viss motvilja mot gummistövlar.

Apropå hår på huvudet hade jag en katt en gång som var ovanligt förtjust i att agera pälsmössa på nätterna. Varje morgon vaknade jag med svetten drypande från hårfästet och tassar i öronen. Det hela resulterade också i tämligen avancerade frisyrer av varierande karaktär. Det är inte klokt vad en pälsmössa kan göra med lite hår över en natt. Mina kollegor var ständigt fascinerade av mina spretande testar och det faktum att mina öron alltid verkade vara fulla med päls.