tisdag, januari 16, 2007

Onsdag 17 januari 2007

Jag kämpar fortfarande för att få Snorpan att sluta tramsa vad avser projekt vovve. Nu har hon satt sig rejält på tvären och det är minsann inte roligt.

Här på jobbet är det inte heller speciellt roligt måste jag säga. Jag försöker ju att pigga upp mig bäst jag kan men ibland är det verkligen inte lätt.

Nu ska här omorganiseras och det vet vi väl alla vad det betyder; sparka så många som möjligt och låt dem som är kvar jobba sig ned i en för tidig grav.

I och för sig så brukar man nog inte tycka att det är så där väldigt mycket för tidigt när man sitter där med 80 timmars övertid (per vecka) och har blivit skallig av allt hårslitande. Det är då Fonus hemsida börjar verka riktigt tilltalande och det på kvällarna känns riktigt upplyftande att skissa på den egna nekrologen.

Överhuvudtaget känns meningar som innefattar "minskad personalstyrka", "slimma" och "effektivisera" inte helt bekväma och logiska. Försäkringskassan, till exempel, skall nu "effektivisera" sin organisation genom att "slimma" den samma och detta skall naturligtvis ske genom att "personalstyrkan minskas" ... med nära femtonhundra personer. Lycka till säger jag.

Förutsättningen här tycks således vara att minst femtonhundra anställda av Försäkringskassans personal i dagsläget ägnar dagarna åt att porrsurfa, fila naglarna eller meditera. Eller allt på en gång. Eventuellt roar de sig också med att gapskratta åt en eller annan sjukling som de kan undanhålla sjukpenningen från. Vad vet jag. Vad den övriga personalen som inte skall sägas upp ägnar sin tid åt framgår inte någonstans men man får väl utgå ifrån att de arbetar lite från och till.

Nåja. Det går säkert att dra ned ytterligare på kassans personal, till hälften kanske. De får väl lägga in en högre växel helt enkelt. I vilket fall som helst förstår man ju att organisationen kommer att få ett riktigt lyft, ja bli fullständigt supereffektiv, när de nu äntligen blir av med den där barlasten av porrsurfande nagelfixerade handläggare. Kvar blir bara eliten som med horn i pannan tar sig an sjuklingarna varje morgon och raskt bedömer rätten till sjukpenning utan att ens behöva besvära sig med att läsa ett enda intyg.

3 Comments:

Blogger songpudel said...

Hej på dig, jag undrar vad är detta för en ras på din fina hund?
Och de hästarna som du har bild på är det en nordsvensk?

Hälsningar Pudel Julia Ekstrand
Södertälje

12:34 em  
Blogger Snorpan said...

Hej!
Jag vet tyvärr inte vad det är för ras på den lilla vita vännen. Malteser tror jag. Visst är den gudomlig! Den lite större vita vännen är naturligtvis en pudel. Men det hade du nog redan sett :-).
Simba är en gammal travare så nordsvensk är han inte, hm vad kan han då vara? De andra två är islänningar. Om du går in på www.rid.nu så hittar du dem allihop (min syster och svågers hemsida, eller ja, min svågers. min syster har gått bort men det var hon som startade företaget). Lilla Fia finns också där, papillonen som finns på bild i mitten av min blogg.

3:07 fm  
Blogger Leina said...

Stackars dig, du verkar ha det tungt just nu.... Oroa dig inte för framtiden, ta en dag i taget... Man kan byta jobb oxå, det gjorde jag.... 100 % bättre, nu trivs jag riktigt bra med livet igen.. =)

1:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home