måndag, juli 31, 2006

Tisdag 1 augusti 2006

Det är tisdag morgon och jag är ovanligt tom i huvudet. Jag är inte helt med i vanliga fall heller men idag är det verkligen kris. Jag hoppas innerligt att inte någon vill mig något i dag för då går det åt skogen. Det bästa vore nog om jag låste in mig på toaletten resterande delen av dagen så kan mina kollegor plocka ut mig när det är dags att gå hem.

Jag har inte sovit gott i natt och då blir jag automatiskt förvirrad. Istället för att få en hel natts stärkande sömn har jag varit på musjakt. En mycket ansträngande företeelse som vi ägnar oss åt hemma med jämna mellanrum under perioden maj-oktober. Sedan går de som tur är och gömmer sig, eller vart de nu tar vägen, de jäkla mössen.

Jag har länge misstänkt att det är någon form av mössens harikiri på gång i trädgården med tanke på hur många möss katterna lyckas få tag i. Eftersom Snorpan är gammal och trött, Smulan fet och Smulis inte fattar någonting, men är väldigt söt, borde de inte ha någon större framgång tycker man. Men det har de.

På grund av denna deras jaktlycka får jag alltså ge mig ut på expedition fånga musen lite då och då vilket inte tilltalar mig speciellt mycket skall sägas. Dessutom tycker jag synd om mössen vilket får mig att skjuta upp som en katapult ur sängen så fort jag hör ett endaste pip.

Med håret på ända och totalt förvirrad vacklar jag så runt i lägenheten för att rädda den lilla inkräktaren. Har jag tur har i vart fall Smulis sovit sig igenom det hela och fattar ingenting (va, va vavavava??), som vanligt, så då har jag bara två katter att brottas med om musen.

Den här gången vann jag och musen (jag tycker inte han verkade speciellt suicid så han ingick nog inte i den där harikiritruppen) varför han, lätt traumatiserad, kunde knata iväg och berätta om sina eskapader för alla sina musvänner. Han fick med sig en bit ost som plåster på såren.

Dessutom har jag ont i halsen idag. Det känns ungefär som att någon skulle hällt ner två liter svavelsyra och dragit några varv med toaborsten därinne. Livet är verkligen hårt ibland.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

TA DAAAAAA!

Du gjorde i alla fall dagens eller nattens goda gärning.... Rädda små möss från katt har man varit med om. Även om jag acceperar naturens gång. Katter äter möss! Så vill jag inte heller ha in dem i huset... Hoppas du fick sova inatt istället.

11:12 em  

Skicka en kommentar

<< Home