fredag, augusti 18, 2006

Fredag 18 augusti 2006

Eftersom jag har total skrivkramp för närvarande tänkte jag idag bara dela med mig av några trevliga drinktips så här inför helgen. Eftersom norrlänningarna vet vad de gör när de blandar sprit så är det recept på några norrlänska specialiteter jag avser att bjuda på. Håll till godo.

SCREWDRIVER
17 cl vodka
1 st apelsinklyfta

Häll vodkan i halsen och titta på apelsinklyftan.

GETING
17 cl vodka
1 st geting

Skär getingen i delar, stoppa den i vodkan och rör om.

VARGTASS
1 liter vodka
1 st lingon

OBS! Om lingonet får ligga i för länge kan smaken bli lätt fruktig så var försiktig.

TEQUILA SUNRISE
1 liter tequila

Drick tequilan, slut ögonen. Vakna i en sol-/trappuppgång.

PAJALA SUNRICE
Ett glas hembränt med en falukorvsskiva i.

ATOMUBÅT
1 stort ölglas med hembränt
1 st snapsglas med öl

Häll upp spriten i ölglaset, fyll snapsglaset med öl.
Släpp ned snapsglaset i ölglaset. Drick och sjunk.

KAFFEKASK A LA NORRLAND
1 st sockerbit
Kaffe
Hembränt

Släpp ned sockerbiten i den tomma kaffemuggen.
Häll på kaffe så att du inte ser sockerbiten längre.
Fyll på med hembränt tills du kan se den igen.

ASSI DOMÄN
6 cl vodka
1 st snapsglas
1 ruta toapapper

Vik ihop papperet och placera i glaset.
Fyll snapsglaset till brädden.
Häll sedan i munnen.
Sug på pappret.
Så enkelt - så gott.

GÄLLIVARE SUNRISE
Lika delar hembränt och surströmmingsspad i ett stort grogglas.
Kläm fast en skiva rökt korv på kanten.

FINSK SOMMARSOPPA
Tag en djup tallrik som måste vara blommig.
Fyll den med hembränt. Njut av blommorna. Ätes med sked.

KAFFEKASK A LA KALIX
Knyt fast en kaffeböna i en sytråd.
Doppa snabbt som fan i en 1/2 liter hembränt.

WHITE CHRISTMAS
Vodka blandas med tippex.
Suddar effektivt bort allt minne.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

MEN ÅHHHH!!!!!

Jag som inte får dricka sprit...! Då DÖR jag.... Det där lät lite dramatiskt, jag äter medicin med en liten röd triangel på... Har varit med i en allvarlig bilolycka och överlevt. Lite skadad men annars i fint skick. Mina barn klarade sig oxå ganska bra, sonen krossade några ben i foten. Därför har jag varit lite tyst. Orkar blogga lite nu och då men inte att surfa runt så mycket.

Och drinkar.... Måste jag vänta med i några veckor till... Suck! =D

1:17 fm  
Blogger Snorpan said...

Åh fy fasiken (olyckan alltså, inte att du inte får dricka sprit. Det kan man ju faktiskt klara sig utan. Vilken tur att dina barn klarade sig såpass bra!

Jag har också hållit mig lugn med bloggandet ett tag men nu är jag tillbaka. Hoppas din rehabilitering går bra!

2:02 fm  

Skicka en kommentar

<< Home